• Branislava Majstorović

O strahu od uspeha...


Ma kako to nekima zvučalo, strah od uspeha je realna stvar. Iako se o ovom strahu piše dosta, pogotovo u poslednjih nekoliko godina, ne prepoznajemo ga dovoljno kod sebe, i drugih. Ovaj strah se perfidno kamuflira u delotvorne strategije izbegavanje uspeha i predstavlja one, koji od njega pate, kao osobe ograničenih kapaciteta.


ZAŠTO JE TEŠKO PREPOZNATI STRAH OD USPEHA?


NE manifestuje kao ostali strahovi. Osoba koja oseća ovaj strah ne dobije panični napad u kontaktu sa uspešnim ljudima i situacijama! Ona ima strah od promena koje bi uspeh doneo njoj; ima strah od, primera radi, zarađivanja mnogo novca, ne od novca kao takvog.

Obično ga nosi iz detinjstva. Ako je neko više puta uzastopce doživeo neprijatnost kao direktnu posledicu uspeha, naučio je da uspeh krije kako bi zaštitio sebe.

Strah se dalje održava, i gaji, tako što se izbegavaju situacije koje bi opovrgnule uverenje. Na primer, ako je mali Igor doživeo neprijatnost i smeh pri izvođenju novogodišnje predstave 1989., sve su šanse da se neće više prijavljivati za uloge u predstavama i da će izbegavati svaku vrstu javnog nastupa, te i opise posla i pozicije koje zahtevaju da se priča pred grupom ljudi.

Strah od neuspeha je iscrpljujući jer uzrokuje visoki nivo anksioznosti. Ovo su marljive, vredne i često vrlo inteligentne osobe zaglavljene na mestima koja su davno prevazišle.


KAKO ZNATI DA LI IMAMO STRAH OD NEUSPEHA?


Predlažem jednu jednostavnu vežbu. Odvojte pola sata i na listu papira pišite kakav vam je doživljaj kada pomislite na veliki uspeh. Ukoliko prepoznate da većina vaših uverenja, i doživljaja, ima negativan kontekst, sve su prilike da imate strah od uspeha. U narednih 15 dana ponovite vežbu još bar tri puta. Iznenadićete se koliko uverenja možemo ovako osvestiti i koliko je delotvorno samo otkrivanje straha. Imajte razumevanja da je strah nastao kada niste imali ni znanja ni mogućnosti da reagujete drugačije i #samoneznopremasebi

I ŠTA ONDA?


Osvestite one uspešne strategije koje koristite da bi izbegli uspeh.

Kao što sam već napomenula, iracionalni strahovi se hrane izbegavanjem i naš mozak sad prepoznaje i naznake potencijalne ’opasnosti’ od uspeha i odmah aktivira strategiju koja će to da spreči.

Da bi strategiju mogli da promenimo, važno je da znamo kako funkcioniše. Stoga bi bilo korisno obratiti pažnju na sve ono što radimo – mentalno i/ili fizički, svesno i/ili manje svesno kako bi izbegli uspeh.

Neki od primera mogu biti:

Neprijatno vam je da primate komplimente, i uvek se pravdate kada vam ih upute.

Na bilo kakav pomen unapređenja vaša produktivnost opadne.

Okruženi ste ljudima koji vas ni na koji način ne podstiču da napredujete, naprotiv.

Jednostavno, svaki put kada osetite da se javlja strah, zabeležite šta ste uradili/pomislili/osetili u tom trenutku. Možete stavke kratko beležiti u telefonu. Obratite pažnju na postojanje šablona.


A ONDA?


Sada ćete mudro da pristupite strahu.

Napravite spisak svih situacija koje u vama izazivaju strah od uspeha i ocenite ih na skali od 1 do 10.

1 = mali strah / 10 = panika

Sa spiska izaberite neku stavku koju ste označili do 4. Nešto čemu biste mogli aktivno da pristupite.

Na primer, ako imate strah od javnog nastupa, i javlja se i kao strah pričanja pred većom grupom ljudi, počnite tako što ćete koristiti priliku da, ukućanima ili prijateljima, izlažete svoje ideje i stavove. Pri svakoj prilici zabeležite intenzitet straha (1-10). Posle nekoliko ponavljanja, intenzitet straha i anksioznosti će opasti.

Ponoviti sa svim stavkama sa spiska dok se intenzitet strahova ne smanji na nivo blage neprijatnosti., ili skroz nestane.


A ŠTA AKO MI TO NE POMOGNE?


Ako imaš utisak da si preduzeo sve što si mogao i i dalje te strah sabotira na poslu, ili u privatnom životu potraži profesionalnu pomoć.

Profesionalac ti može pomoći da lakše razumeš strah i brže prođeš kroz proces osvešćivanja i izmene strategija.